Sweden Any Swedes in here?

x3737 said:

jag kör "kreditkort -> revolut (ETH) -> exodus (ETH till USDC swap sker här) -> (USDC) säljare"

kostar strax under 100kr i avgifter när allt är klart dock så vet inte om det är billigaste sättet.

Click to expand...
Körde också Revolut i början men där kan man inte överföra USDC längre bara köpa och sälja. Lite poänglöst. Eller hos som du gör med ETH.

Tack för er feedback 🙂

Varför jag undrade om just OKX&Phantom är för att det är det förslaget jag fick från säljaren.

Vad jag fått fram är jag kan handla bl.a USDC på OKX (tack båda för det)

Angående nätverken (som jag fortfarande inte riktigt förstår) så har jag ändå lyckats klura ut att det är viktigt/direkt avgörande att välja rätt och jag ska studera det mer. (Min säljare har lovat att hjälpa mig igenom hela köpprocessen när vi kommer så långt, så just nu känner jag mig lugn vad gäller det)

Nästa steg blir att kolla upp kostnader (tack även för den påminnelsen) och så ska jag kolla exodus som ni båda använder och försöka jämföra för/nackdelar mot phantom.

Tusen tack så länge 🥳🤩

JohannesSweden77 said:

Välkommen hit. Jag känner igen mig i crypto-paniken. Vägrade i början också men det funkar inte i längden så nu är jag bekväm med att betala med crypto. Själv kör jag med coinbase->exodus->säljare. Coinbase för att där kan man köpa och överföra USDC som är en bättre crypto än BTC på alla sätt. Billigare avgift att köpa och att överföra samt att den inte ändrar sig i värde varje sekund som BTC gör. Exodus för det var den första wallet jag provade och känner inget behov av att byta.

Ett tips är att lära sig använda USDC. Enda skillnaden är att det Finnrisk olika nätverk. Solana och Ethereum. Bara att hålla koll på att man skickar rätt. Inte så svårt som det låter.

Click to expand...

x3737 said:

jag kör "kreditkort -> revolut (ETH) -> exodus (ETH till USDC swap sker här) -> (USDC) säljare"

kostar strax under 100kr i avgifter när allt är klart dock så vet inte om det är billigaste sättet.

Click to expand...

ClownPrincess said:

Tack för er feedback 🙂

Varför jag undrade om just OKX&Phantom är för att det är det förslaget jag fick från säljaren.

Vad jag fått fram är jag kan handla bl.a USDC på OKX (tack båda för det)

Angående nätverken (som jag fortfarande inte riktigt förstår) så har jag ändå lyckats klura ut att det är viktigt/direkt avgörande att välja rätt och jag ska studera det mer. (Min säljare har lovat att hjälpa mig igenom hela köpprocessen när vi kommer så långt, så just nu känner jag mig lugn vad gäller det)

Nästa steg blir att kolla upp kostnader (tack även för den påminnelsen) och så ska jag kolla exodus som ni båda använder och försöka jämföra för/nackdelar mot phantom.

Tusen tack så länge 🥳🤩

Click to expand...
Bara dubbel och trippel-kolla att det är en äkta vendor och inte en scammer du pratar med.

JohannesSweden77 said:

Bara dubbel och trippel-kolla att det är en äkta vendor och inte en scammer du pratar med.

Click to expand...
Ja den biten har jag, på så många sätt jag kan, researchat under x antal veckor, men jag uppskattar din omtanke och påminnelse 🙏

ClownPrincess said:

Ja den biten har jag, på så många sätt jag kan, researchat under x antal veckor, men jag uppskattar din omtanke och påminnelse 🙏

Click to expand...
Enda man kan göra är att kolla att det är rätt kontakt man pratar med. Inte blivit scammad än iaf.

JohannesSweden77 said:

🇧🇻 or 🇩🇰 ? Det går inte att se skillnaden på skrift bara när man hör språket.

Click to expand...
en norsk vil som regel ikke skive 'jeg' meg 'eg', men ja det are look alikes

🙂

Hejsan!

Så nu har jag också hittat hit. Jag skapade ett konto för ett tag sedan, men det var först nu jag kände att det var dags att ta klivet mot ”grey”/Kina.

I 10 månader har jag använt Tirz från apoteket och under den tiden har jag tappat ungefär 25 kg. Min tänkta målvikt ligger på 85 kg, så det återstår cirka 8 kg – fast när jag väl är där kanske jag vill ner ytterligare några kilon…

I vilket fall som helst ligger jag på 12.5 mg nu, och för min ekonomi börjar det bli ohållbart, så jag hoppas kunna lösa det på egen hand så snart som möjligt.

Kul att det finns fler svenskar här!

/B

Bananen said:

Hejsan!

Så nu har jag också hittat hit. Jag skapade ett konto för ett tag sedan, men det var först nu jag kände att det var dags att ta klivet mot ”grey”/Kina.

I 10 månader har jag använt Tirz från apoteket och under den tiden har jag tappat ungefär 25 kg. Min tänkta målvikt ligger på 85 kg, så det återstår cirka 8 kg – fast när jag väl är där kanske jag vill ner ytterligare några kilon…

I vilket fall som helst ligger jag på 12.5 mg nu, och för min ekonomi börjar det bli ohållbart, så jag hoppas kunna lösa det på egen hand så snart som möjligt.

Kul att det finns fler svenskar här!

/B
Hej och välkommen! Vad roligt att du har hittat hit. Min resa ser precis likadan ut som din, och numera är frysen fylld av tirz för en summa som bara är en liten del av vad Apoteket tog betalt.

Om du vill ha vägledning i den gråa världen är det bara att höra av dig. En sak till: var extra försiktig när du genomför ditt allra första köp. Det finns många scammers där ute.

Hoppas ni alla har haft en bra dag!

Jag har äntligen lyckats få igång Coinbase efter en del strul. Nu har jag några funderingar...

1. Har jag fattat det rätt att USDC är ett smidigt kryptoalternativ eftersom värdet håller sig mer stabilt?

2. Inför en affär, måste betalningen till en vendor gå via en Wallet först, eller kan jag skicka direkt från Coinbase?

3. När ni kontaktar vendors via mail, kör ni med er vanliga privata mail eller tar ni en anonym mailtjänst? (Känns lite överdrivet att göra det?)

4. Eller beställer ni direkt via tex WhatsApp/Discord eller något liknande?

Det lär dyka upp fler frågor och jag uppskattar verkligen all hjälp. Det här känns som en riktig djungel haha.

/B

Den valuta jag kör med är USDC. Den är väldigt behändig och enkel att hantera. Det går att välja Ethereum eller Solana som nätverk. Men i praktiken är det USDC jag håller mig till.

Som plånbok har jag Exodus, och enligt min uppfattning fungerar den utmärkt. Det är bara att hämta appen, registrera ett konto och föra över sina USDC från Coinbase (som jag också använder).

Anledningar till att många väljer att flytta sitt krypto till Exodus:

Egna nycklar, egen kontroll (Not your keys, not your coins): Hos Coinbase är det i realiteten ett saldo på ett konto som du förfogar över, medan Coinbase förvarar de privata nycklarna. När du använder Exodus genereras dina privata nycklar (din återställningsfras på 12 ord) lokalt på din egen enhet, och då är det bara du som når dem.

Ingen risk kopplad till motpart (skydd vid konkurs eller låsta konton): Skulle en börs råka ut för likviditetsproblem, gå i konkurs eller tillfälligt stänga konton för granskning (KYC/AML), finns risken att du inte längre kommer åt dina pengar. Hos Exodus finns ingen mellanhand som kan låsa dina tillgångar.

Åtkomst till nätverket direkt och utan gränser: När du skickar direkt från Coinbase hanteras transaktionen av börsen som en utbetalning, vilket kan leda till fördröjningar, steg med godkännande eller avgifter för uttag.

Från Exodus går transaktionen rakt ut i blockchain-nätverket, utan att någon tredje part behöver godkänna den.

Möjlighet till privatliv: Varje uttag från ett verifierat Coinbase-konto kan kopplas direkt till din identitet. Den som tar emot en transaktion från Exodus ser endast en plånboksadress på kedjan.

Själv har jag en protonmail som jag använder. I övrigt blir det mest telegram och WhatsApp för min del.

När du känner dig mer bekväm så tycker jag att group buys är ett väldigt bra sätt att köpa produkter på.

Ett Group Buy (gruppköp) innebär att en grupp personer slår sig samman för att köpa direkt från en tillverkare eller grossist. Genom att samla sina beställningar kan gruppen nå tillverkarens krav på minsta volym och få ett betydligt lägre pris per enhet än i vanliga butiker.

Group buys arrangeras i grupper på telegram eller discord.

Det ingår alltid test av alla produkter vilket är väldigt smidigt. Nackdelen är att det kan ta ganska lång tid att få sina varor om man har bråttom.

Nu skenar jag iväg lite med informationen känner jag. Haha sorry om det blir mycket på en gång.

Tack för svaret! Verkar som att jag måste läsa igenom det flera gånger för att få grepp om det, men medan hjärnan bearbetar allt kan jag väl skaffa en Exodus-plånbok!

Tack än en gång!

/nybörjaren

Back